Visselblåsning

Från och med den 17 december 2023 gäller kravet för privata arbetsgivare med minst 50 anställda att ha en intern visselblåsarfunktion. För offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda gäller denna lag redan.

System för visselblåsning
För att anställda ska kunna ta upp frågor om oegentligheter ska bolag inrätta ett visselblåsarsystem som fungerar som ett kontaktgränssnitt, särskilt utformat för att ta emot och hantera anställdas rapporter om misstänkta oegentligheter. En trygg och säker visselblåsarfunktion bör göra det möjligt för alla visselblåsare att vara anonyma under hela processen. Det extra anonymitetsskyddet kommer att göra att fler personer vågar rapportera. Samtidigt får bolagen större insikt i eventuella oegentligheter och kan åtgärda dessa. Oavsett anonymitet skyddar den nya lagen visselblåsare mot repressalier.

Begränsningar
Lagar och förordningar om skydd av personuppgifter sätter dock gränser för under vilka omständigheter ett företag får behandla information som tyder på att en av dess anställda har varit inblandad i misstänkt oegentligheter.

Av denna anledning får visselblåsarsystemet endast användas vid allvarliga missförhållanden som innebär oegentligheter eller otillbörliga åtgärder som rör företagets vitala intressen eller individers hälsa och säkerhet. Det kan till exempel omfatta:

  1. ekonomisk brottslighet och oegentligheter i redovisningen

  2. erbjudande eller mottagande av mutor

  3. miljörisker eller miljöbrott

  4. säkerhetsbrister som utgör en risk för anställdas eller kunders hälsa eller säkerhet

  5. allvarliga former av trakasserier eller diskriminering

  6. överträdelser av företagets etiska kod.

Visselblåsarsystemet får bara användas då det är motiverat att inte vända sig till företagets standardiserade informations- och rapporteringskanaler, till exempel via HR-funktionen. Det kan till exempel vara om den rapporterade personen ingår i ledningen eller när det misstänkta missförhållandet, av detta eller andra skäl, löper risk att inte hanteras korrekt. 

På grund av begränsningar enligt den svenska dataskyddsförordningen gäller följande i Sverige: Endast missförhållanden som begåtts av personer i en nyckel- eller ledande ställning inom bolaget kan rapporteras via visselblåsarsystemet. Detta innebär att endast oegentligheter som begås av bolagets styrelse, ledande befattningshavare eller personer som ansvarar för större inköp eller andra viktiga affärsfunktioner kan rapporteras.

Även praktikanter och volontärer kan visselblåsa och ha rätt till samma skydd som en anställd.

Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet och ska kontrollera att verksamhetsutövare lever upp till kraven om interna visselblåsarfunktioner. 

De flesta visselblåsarfunktioner är inte begränsade till medarbetarna.

Vill ni veta mer? Hör av er till elisabet@sthlmkom.se eller 070 672 52 33

Elisabet Olin
Senior hållbarhetskonsult

Föregående
Föregående

Hur nå ut till investerare

Nästa
Nästa

Del 2 - MARIAS BÄSTA TIPS KRING Q-RAPPORTER