Hur nå ut till investerare

Paula Treutiger har sedan 2011 arbetat med Investor Relations och Corporate Communication på flera börsnoterade bolag. Paula har även 15 års erfarenhet som finansanalytiker och förvaltare på Carnegie, Alfred Berg och Robur Fonder. Paula ingår i vårt nätverk som skribent och IR rådgivare.

Paula, du har jobbat som både skribent och analytiker och som kommunikations- och IR-ansvarig på noterade bolag. Så du har förstås bra koll på hur man når ut till investerare utifrån olika perspektiv.

När du är ny IR-chef på ett företag, hur lägger du upp arbetet i början?

Förutom att lära sig bolaget på djupet, inventerar jag vad för verktyg som används och om till exempel hemsidan uppfyller de krav och önskemål som externa intressenter ställer. Det är bra att skapa sig en bild av företagets nuvarande ägare och sedan ta fram en IR-strategi och plan för året. Aktiviteter behöver anpassas, förutom till datum för finansiella rapporter, till den ägarbild företaget redan har och vilka man vill ni ut till. Vill man öka det institutionella ägandet och kanske även utanför Sverige?

Och sen, när du har skapat en bild av bolagets ägarmålbild – hur gör du då?

Om företaget vill nå ut till nya potentiella investerare och förändra sin ägarbild, vilket är ett långsiktigt arbete, behöver man jobba med det som kallas investor targeting. Det går att jämföra ägarbilden med konkurrenters eller andra bolag i till exempel samma sektor. Sedan behöver man anpassa aktiviteter till de investerare man vill nå. Vad många mindre bolag behöver tänka på om man vill få fler institutionella ägare är att man måste ha kommit igång med sitt hållbarhetsarbete, koll på kommande EU-lagstiftning (ESRS) och kunna kommunicera det på ett bra sätt. Om man har stort institutionellt ägande kan det vara lättare att få analytiker att bevaka bolaget, vilket är en fördel.

Hur brukar du lägga upp kommunikationen för IR?

Det är viktigt att ha bra processer och planer i samband med att kvartalsrapporten publiceras. Webcasts är bra, de underlättar transparens och att alla får samma information, inte minst för att de ligger kvar på webben för de som vill lära känna bolaget bättre. I samband med att jag tar fram en IR- och kommunikationsplan så är det viktigt att identifiera och planera även övriga nyheter som är kopplade till bolagets strategi och finansiella mål och som kan kommuniceras och skapa ett intresse för bolaget. Ett pressmeddelande ska vara relevant och väsentligt, oavsett om målgruppen är investerare eller någon annan.

Investerarwebben ska inte underskattas för det är där man letar efter information först. Det ska vara lätt att navigera och det är bra om basverktyg finns tillgängliga (utskrifter från webcast, ägarlistor, aktien, kalender med mera). Jag brukar tycka att en kort investerarpresentation på webben också kan vara vettigt att ha. Det ska kunna gå att snabbt få en övergripande bild av verksamheten.

Använd även digitala plattformar och sociala medier för att kommunicera med investerare och nå en bredare publik. LinkedIn är en bra kanal som också kan användas för att driva trafik till webben.

Betalanalys är ett bra sätt för ett mindre företag att få bevakning av en analytiker och få möjlighet att delta i olika evenemang och konferensen. Tänk på det som en marknadsföringskanal bland andra, då blir motståndet mindre för att betala.

Och finns något som vi har glömt att prata om?

Mellan kvartalsläppen, måste du som IR-ansvarig vara tillgänglig, träffa investerare och analytiker, lyssna på deras feedback och synpunkter. Och sist men inte minst – ta gärna hjälp av en extern IR-konsult då och då. Nya ögon, avlastning och extra hjälp vid punktinsatser kan vara ovärderligt.

Föregående
Föregående

Maximera värdet av årsredovisningen

Nästa
Nästa

Visselblåsning