Maximera värdet av årsredovisningen

– NÅ UT TILL FLER LÄSARE VIA DIGITALA KANALER

Just nu pågår på många håll frenetiskt arbete med att sammanställa årsredovisningen. Texter ska uppdateras, siffror kollas och dubbelkollas och synpunkter från revisorer tas i beaktande. När allt är färdigt, godkänt och påskrivet är vi många som drar en lättnadens suck, publicerar och skickar ut årsredovisningen i de nödvändiga kanalerna. Och skiftar fokus.

Års- och hållbarhetsredovisningen missas ofta som verktyg för den varumärkesbyggande kommunikationen. Även om PDF:en finns publicerad på företagets webb så är innehållet inte lättillgängligt och det är få läsare som idag får en tryckt version eller bläddrar igenom en hel PDF på sin dator. Så varför inte lägga lite extra tid på att göra er årsredovisning till en produkt som många kan ta del av, och som kan leva länge?

  1. Alla ser inte pressmeddelanden. Kom ihåg att lägga upp puffar/teasers som leder läsaren direkt till rätt publikation på webbens startsida, IR- och hållbarhetssida.

  2. Kombinera listvyn i ert rapportarkiv med en bild och direktlänk till PDF:en med ett kort referat.

  3. Skapa en digital version av årsredovisningen för att nå fler läsare.

Ökade möjligheter via digitala kanaler

En digital årsredovisning kan variera från en mycket kortfattad sida med utdrag och länkar till sidor i pdf:en till en komplett html-rapport som innehåller all finansiell data och revideras i sin html-form. Att göra en kortversion av årsredovisningen med utvalt innehåll kan vara ett bra sätt att närma sig en digital process samtidigt som det ökar möjligheter att nå ut i digitala kanaler och sociala media.

Bäst blir det när webbversionen inte bara blir en kopia av den tryckta rapporten, utan i stället kompletterar den. Innehållet skall naturligtvis överensstämma med PDF/trycksak och siffrorna vara desamma  – men ni kan förstås välja vilka delar ni vill lyfta fram. En illustration av en strategimodell kan göras interaktiv och koppla till textsidor och guida till mer läsning. Grafer och diagram kan länkas till jämförelsedata eller till relevanta kapitel i PDF:en.

En digital version kan mycket väl utformas med en viss målgrupp, tex medarbetare, i åtanke. Lyft det innehåll ni tror de är mest intresserade av och passa på att inkludera en kommentar till dem kring resultatet, framsteg som gjorts under året eller ett anpassat vd-ord.

Case, bilder och video är innehåll som lockar till uppmärksamhet. Har ni möjlighet att göra en kort film som återspeglar vd-ordet? Det behöver varken vara dyrt eller tidskrävande utan går utmärkt att göra med en modern smartphone.

Enkel One-pager

Vi hjälper gärna våra kunder att producera en ”One-pager” det vill säga en digital kortversion av årsredovisningen med 5-8 sektioner på en lång sida. Den är enkel att länka till från webb och sociala media och bättre att dela som länk via mail än t.ex. att skicka PDF som bilaga. 

One-pagern kan infogas i er nuvarande webbstruktur eller som en separat microsajt.

Förslag på innehåll:

  • Intro - Bild från omslag med rubrik och ingress (alternativt kan vi ha video rullande i bakgrunden).

  • Året i korthet – Nyckeltal, pajdiagram eller staplar som går att kombinera fritt (6 eller 9 enligt ök).

  • Vd-ord – rubrik, ingress och bild samt ”läs mer” möjlighet att läsa hela vd-ordet online.

  • Highlights 2022 – karusell med bilder och korta texter (case).

  • Strategi och/eller produktinfo – bild och texter från motsvarande kapitel.

  • Downloads (PDF på EN och SVE).

Titta här på hur det skulle kunna se ut:  demo one-pager

Vill ni veta mer? Hör av er till paula@sthlmkom.se eller 070-352 7305

Paula Kandimaa
Partner & projektledare

Föregående
Föregående

Konsten att skriva vd-ord

Nästa
Nästa

Hur nå ut till investerare