IR-chefens bästa råd

Vår kollega Anna Ulinder som har jobbat som IR-chef i cirka 20 år delar med sig av sina råd till dig som ansvarar för bland annat finansiella rapporter och har begränsat med tid och resurser. Formulera equity-storyn, bestäm vilken information ni vill lyfta fram i rapporterna och jobba utifrån en realistisk kommunikationsplan.

Anna Ulinder, du har ju jobbat som IR-chef i cirka 20 år, på börsens både största och minsta bolag. Om vi skulle vända oss till de mindre företagen med begränsade resurser, vad skulle du ge för råd till ett noterat bolags vd eller CFO som också har ansvar för att hantera kontakten med investerare?

Först vill jag säga att de flesta underskattar det arbete och de resurser som krävs för att hålla kontakt med investerare och leverera vad kapitalmarknaden förväntar sig. Det är ett arbete som kräver långsiktighet och uthållighet. Men en vd eller CFO har ändå goda förutsättningar för att hantera IR på ett bra och trovärdigt sätt. Hen kan ju branschen och företaget och det är förstås en grundförutsättning. Investerare förväntar sig även finansiell kompetens. Och vd/cfo har redan nära kontakter med organisationen, dvs med ledningsgruppen och mellanchefer inom områden som marknad, utveckling och liknande. Sen måste man förstås ha koll på alla regelverk som sätts av Nasdaq, ÅRL eller Koden för Bolagsstyrning.

Mina bästa råd är att börja med att sätta equity-storyn eller investerarcaset. Och förankra det i organisationen och med styrelsen. Sen gör du en långsiktig och strategisk kommunikationsplan för IR-arbetet där du tydliggör vad du vill kommunicera och när och vilken effekt du vill uppnå. Vilka resurser har företaget? Vilka kanaler vill vi använda? Linkedin fortsätter att vara ett bra och kostnadseffektivt sätt att nå ut till investerare. Och glöm inte att budskapen måste upprepas, om och om igen.

I kommunikationsplanen får man inte glömma de finansiella rapporterna och IR-webben som tar tid att ta fram och underhålla. Men man kan återanvända material, från årsredovisningen till webben och från investerarpresentationerna till årsredovisningen.

Men övergripande är mitt bästa tips att vara aktiv och nyfiken på bolagets investerare. Utnyttja rundabord-samtal, investerarluncher, aktiespararträffar och liknande för att synas och föra ut ert budskap.

Det är ett stort mediebrus, hur gör du för att nå ut?

Kommunikationen med investerare handlar om att bygga förtroende. Man måste vara tillgänglig för alla, både stora och små investerare och vara transparent så att även mål man inte uppnått kommenteras. Berätta gärna att ambitionerna är höga – att ni har en strategi för att nå uppsatta mål.

Filmade vd-ord i samband med rapportsläpp och viktiga händelser är ett värdefullt komplement till de dokument som redan publiceras. Rörligt material når ut och fångar uppmärksamhet och ger möjlighet att göra en fördjupning kring något ämne som är svårt att ta till sig i text.

Att vara proaktiv och föra dialog med analytiker om vad de saknar och vill att vi ska adressera lönar sig. Det kan ofta bli bra samtal som ger både mig och analytikern värdefull input. Kompetensen bland analytiker är hög. Många har både ekonomisk- och sakkunskap. Det gör samtalen extra givande. Har man inte några analytiker som följer bolaget så kontakta någon av de större ägarna.

Du har ibland sagt att det är ett ensamt jobb att vara IR-chef. Hur får du input och hur håller du dig informerad?

Det är väldigt bra att knyta till sig en person som kan stötta, är proaktiv och som har koll på regelverk och trender. Det kan vara en CA (certified advisor), någon i styrelsen eller en extern IR-konsult. Med externa ögon får du hjälp att bli tydligare i din kommunikation.

Sen finns det en del IR-nätverk som exempelvis Finansanalytikernas Förening som har bra lunchmöten. Jag håller också självklart koll på bolagets peers, både nationellt och internationellt. Lyssnar på deras investerarpresentationer och tittar på deras rapporter.

Det är otroligt kul att hålla på med investerarrelationer. Man är en verklig spindel i nätet som gör allt: skriver, talar, ger råd, håller koll på omvärlden, räknar, analyserar och möter så otroligt många intressanta personer.

Föregående
Föregående

Vad bör investerare få i era q-rapporter?

Nästa
Nästa

Vässa din kvartalsrapport