Varför välja digital årsredovisning?

De senaste åren har vi sett att många årsredovisningar hämtar inspiration från webben i hur de är utformade med menyer som liknar navigering på en webbplats, länkat innehåll, taggning av bilder och grafer och ett formspråk som efterliknar en webbplats. Detta syns kanske allra tydligast i den megatrend som håller i sig kring liggande format i PDF:erna för att optimera läsning på skärm även i de fall de skall tryckas.

En digital rapport kan vara så mycket mer än en digital version av en tryckt produkt. De finansanalytiker som bevakar ett företag kommer alltid att läsa finansiella rapporter, oavsett format. Genom att välja ett mer lättillgängligt, digitalt format kan man också nå andra grupper av intressenter.

Några av fördelarna är:

  1. Interaktivitet gör det möjligt för intressenter att engagera sig i innehållet på ett sätt som en pappersrapport helt enkelt inte kan. Detta innebär att läsaren kan få en djupare förståelse för företagets resultat och mål.

  2. Texter kan kompletteras med video. Ett beprövat sätt att öka intresse för vd-ord, strategiavsnitt och annat viktigt innehåll.

  3. En digital årsredovisning kan fungera som presentation/landningssida för roadshows, kapitalmarknadsdagar m.m.

  4. Ett sätt att nå nya läsare via sociala media, i employer branding-syfte eller öka synligheten på kapitalmarknaden.

Vad menar vi med digital årsredovisning?

Vi vet att det flesta som läser årsredovisningar idag gör det på skärm, och i grund och botten är ju alla PDF:er just digitala dokument. Och för att göra det lite tydligare, när vi pratar om digitala årsredovisningar menar vi en HTML-webbplats som innehåller innehållet i alla, eller delar av, företagens årsredovisningar.

Olika alternativ:

  1. Digital kortversion, ofta kallad "One pager" med utvalt innehåll och fokus på storytelling och länkar till fullständiga PDF-nedladdningar av rapporter. Detta är ett bra sätt att skapa intresse för årsredovisningen och nå nya målgrupper t ex via sociala media. Nackdelen är att man länkas till en PDF för att läsa vidare.

  2. Komplett digital rapport gjord som en kopia av befintlig PDF. Här jobbar vi med exakt samma innehåll som i PDF:en men med mer funktionalitet. Man kan lägga till video, flera case och länkar till webb. Tänk på att tydligt märka ut det som skiljer sig mellan versionerna så man inte förvirrar läsaren.

  3. “Digital first” årsredovisning som skapas utifrån en helt digital process. Vi jobbar från start med att optimera allt innehåll för skärm med storytelling, video och samma fördelar för delning och marknadsföring som i de första alternativen. Vi kompletterar med en enklare PDF som laddar ner innehållet från webbversionen, ligger till grund för XHTML-versionen som revideras och taggas enligt ESEF och som kan distribueras i pressmeddelanden och andra kanaler.

 

Föregående
Föregående

Vässa din kvartalsrapport

Nästa
Nästa

Vi stöttar musikbojen