Tre tips att kick-starta ESG-arbetet

Hur kan man med begränsade resurser se till att hållbarhetsarbetet lever upp till både externa och interna krav? Här kommer tre tips på hur ni kommer igång.

1. Klimatpåverkan
Oavsett storlek så leder all verksamhet och konsumtion till utsläpp av växthusgaser och alla förväntas bidra till att mildra klimatförändringarna. Ett bra första steg är att förstå var i värdekedjan de största utsläppen är, för att sedan sätta mål och arbeta i en positiv riktning. Tips är att använda sig av de kategorier som finns inom GHG-protokollet, kika närmare på branschkollegor som kommit längre i sin hållbarhetsstrategi och kartlägga krav från omvärlden som till exempel stora kunder eller banker. Och börja med de insatser som ger mest resultat, inte de som är lättast.

2. Medarbetare
Många hållbarhetsfrågor berör ansvaret som arbetsgivare. Att hälsa och säkerhetsfrågor står högt på agendan, att det finns rutiner och processer för mångfald och likabehandling och att den psykosociala arbetsmiljön är god. Inom EU är även kollektivavtal en viktig fråga. Medarbetarundersökningar, incidentrapportering, personalomsättning och diskussioner med medarbetarrepresentanter ger ofta en bra förståelse för de frågor som ledningen bör fokusera och i förlängningen rapportera på.

Att snegla på ramverk för rapportering som GRI och ESRS ger också en indikation på vilka frågor som betraktas som viktiga att ha koll på.

3. Affärsetik
En god affärsetik handlar om att ta ansvar för sin påverkan i hela värdekedjan - framför allt vad gäller mänskliga rättigheter, klimat och antikorruption. Vilka råvaror finns i produkterna? Finns det risk att material produceras under oskäliga arbetsförhållanden? Har ni inköp från definierade riskländer? Ett sätt att hantera dessa frågor är att ställa tydliga krav på tidigare led via en uppförandekod för leverantörer och sedan genomföra granskningar att de efterlevs.

Affärsetik handlar även om era värderingar, internutbildning i vad som gäller på ert företag och hur man rapporterar och skyddas mot repressalier vid misstänkta överträdelser. Internt bör man säkerställa att det finns en uppförandekod på plats som kommuniceras löpande till samtliga medarbetare. Alla företag med fler än 49 anställda (inklusive temporära medarbetare) ska ha en visselblåsarfunktion på plats enligt svensk lag.

Vi hjälper företag och organisationer, oavsett storlek, att komma igång med hållbarhetsarbetet. Våra ledord är värdeskapande och pragmatism. Det viktiga är att alla bidrar på det sätt som ger mest nytta för verksamheten, medarbetarna och samhället i stort. Det är långsiktigt hållbart!

Hör av er till oss hallbarhet@sthlmkom.se, Elisabet Olin 070-672 52 33 och Anna Bylund 070-064 41 06.


Föregående
Föregående

när skall företag börja rapportera enligt CSRD?

Nästa
Nästa

Vad händer på EU-nivå för SME-bolag?