Så skriver du pressmeddelanden som folk läser

Kvaliteten på ett företags pressmeddelanden påverkar journalisternas och läsarnas uppfattning om organisationen. En grundläggande fråga är därför vilket bolag man vill vara och säkerställa att kommunikationen förstärker den bilden.

Oavsett målgrupp bör pressmeddelanden alltid motsvara högt ställda redaktionella krav på innehåll och form och ska i princip kunna publiceras utan vidare redigering. Skriv därför alltid innehållet i tredje person och använd endast ”vi” i citat!

Pressmeddelandena ska vara sakligt hållna och innehålla ett nyhetsvärde, framför allt om målgruppen är media. Om det rör sig om ett främst regulatoriskt pressmeddelande så kan i vissa fall nyhetsvärdet vara lågt men innehållet bör alltid vara professionellt, kortfattat och sakligt. Värdeomdömen och försök till textreklam urholkar det långsiktiga förtroendet och ska alltid undvikas.

Checklista för pressmeddelanden:

  1. Skriv en intresseväckande rubrik som speglar innehållet – tänk Reuterskärm eller ämnesrad i e-postmeddelande.

  2. Sammanfatta budskapet i en ingress – den som bara läser ingressen ska förstå vad det handlar om. Viktiga kurspåverkande siffror bör anges tidigt.

  3. Skriv brödtext med rak och enkelt språk. Snärj inte in dig i detaljer. Undvik facktermer, förkortningar, värderingsstyrda ord och lustigheter. Journalister är känsliga för smygreklam.

  4. Använd direktcitat från relevanta personer. Ju mer välbekant personen som säger citatet är, desto större chans för spridning. Välj personer med omsorg. Stapla inte citat på varandra utan addera brödtext emellan precis som i redaktionella artiklar.

  5. Bifoga relevanta och autentiska bilder som media sannolikt skulle kunna nyttja. (ej reklam och förskönande bilder)

  6. Ange e-post och telefonnummer till personer som kan berätta mer (och som ni är trygga med att de talar med media). Säkerställ att de är tillgängliga och att de vet vilka frågor de får uttala sig om och vilka ämnen de bör undvika.

  7. Välj mottagare med omsorg. Regulatoriska pressmeddelanden har vissa kanaler. Nyheter som inte är kurspåverkande kan ha en helt annan målgrupp.

Behöver ni hjälp för att sätta teorin i praktik? Kontakta oss redan idag på info@sthlmkom.se

Föregående
Föregående

Vi stöttar musikbojen

Nästa
Nästa

Vägen till bättre rapporter